Czy da się żyć bez słodyczy?

Czy da się żyć bez słodyczy?

Tak da się, nawet byłoby wskazane znaczne ograniczenie spożywania słodyczy i wysoko przetworzonej żywności. Zmiana nawyków żywieniowych jest trudna, ale przynosi niezwykłe wręcz efekty. Słyszeliście na pewno o dietach niskowęglowodanowych, są dość popularne w ostatnich latach – tzw Low Carb. Są to zestawy posiłków o obniżonej podaży węglowodanów, nazywanych potocznie cukrami.

Czy da się żyć bez słodyczy?

Na pewno gdzieś obiły wam się o uszy: dieta Atkinsa, kopenhaska czy Kwaśniewskiego, a także nieco nowsze: dieta paleo i ketogeniczna. Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia węglowodany powinny stanowić od 45 do 65% wartości energetycznej diety osób dorosłych.
W tych, alternatywnych modelach żywieniowych węglowodany są częściowo zastępowane białkiem np. dieta kopenhaska lub tłuszczem np. dieta Kwaśniewskiego. O tym, jak wspomniane modele żywieniowej wpływają na organizm danej osoby, decyduje wiele czynników, wśród których należy wymienić: stan zdrowia; wiek; poziom aktywności fizycznej; kompozycja diety. Kiedy marzycie o tym żeby stracić sporo zbędnych kilogramów, diety niskowęglowodanowe mogą być dobrym rozwiązaniem. Na pewno polecane są osobom z wysokim poziomem cukru i cukrzykom.
Pozwalają nam się także uwolnić od największego narkotyku współczesności – cukru, który nas uzależnia, powoduje liczne schorzenia i tycie, a o którego szkodliwości na co dzień rzadko myślimy. Jak twierdzą zwolennicy diet niskowęglowodanowych ich zastosowanie przynosi liczne korzyści, wśród których wymienia się: zauważalny spadek masy ciała; długie uczucie sytości związane z wysoką podażą składników odżywczych dłużej trawionych, tzn. białka i tłuszczu; rzadsze występowanie próchnicy; spadek poziomu trójglicerydów; poprawa profilu lipidowego; spadek insuliny i glukozy na czczo; wzrost adiponektyny ( hormon, który wpływa na szereg procesów metabolicznych, szczególnie przemianę glukozy i kwasów tłuszczowych w wątrobie i mięśniach), działającej przeciwzapalnie i poprawiającej insulinowrażliwość (w niektórych badaniach).

Codzienna, wysoko przetworzona, bogata w cukry proste, tłuszcze nasycone i tłuszcze trans dieta, nasila stan zapalny w naszym organizmie, może wpłynąć to na rozwój wielu chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów, chorób układu krążenia, otyłość i alergie. Zmiany w diecie polegające na ograniczeniu spożycia cukrów oraz wprowadzeniu zdrowych tłuszczy, bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3, mogą zahamować te niekorzystne procesy zapalne. Jednak pamiętajcie, że zwiększona podaż białka i tłuszczu często wiąże się z wysokim spożyciem produktów odzwierzęcych, a w konsekwencji z zakwaszeniem organizmu i ze zwiększonym spożyciem nasyconych kwasów tłuszczowych, które stanowią czynnik chorób układu krążenia. Z tego względu korzystny wpływ diety niskowęglowodanowej zależy od doboru pozostałych produktów i tego, czy kalorie są uzupełniane tłuszczami pochodzenia zwierzęcego, które działają promiażdżycowo czy tłuszczami pochodzenia roślinnego, wpływającymi korzystnie na profil lipidowy krwi.

Czy da się żyć bez słodyczy?

We wszystkich alternatywnych dietach trzeba do doboru składników podchodzić z uważnością i wiedzą z zakresu dietetyki, dlatego skorzystanie z naszej oferty cateringu dietetycznego, gdzie otrzymasz zbilansowane, dobrane do twoich potrzeb posiłki, w estetycznych pudełkach, codziennie, pod drzwi jest bardzo dobrą opcją.