Polak, Węgier dwa bratanki

Polak, Węgier dwa bratanki

Było kiedyś takie hasło, szczerze mówiąc nawet nie pamiętamy skąd się wzięło, ale istnieje nie tylko w Polsce, Węgrzy też mają takie powiedzenie – no i dwa bratanki i do szabli i do szklanki. Coś nas kiedyś łączyło najwyraźniej. Poza tą rymowanką i pokrewieństwem dusz zawdzięczamy Węgrom niezwykła wręcz popularność papryki, uczynili z niej swoją sztandarową, narodową potrawę.

Dlaczego warto jeść paprykę?

Dlaczego warto jeść paprykę?
Papryka jest dobrym źródłem rozmaitych wartości odżywczych. Na dokładkę - jako jedno z nielicznych warzyw - zachowuje swoje właściwości nawet mimo duszenia i pieczenia. Świeża papryka zawiera więcej witaminy C niż cytryna, a sproszkowana poprawia trawienie i pobudza apetyt. Już to wystarczy, żeby sięgać po nią częściej. Co jeszcze wiemy o papryce? W rozmaitych źródłach znajdziecie informacje, że papryka zmniejsza apetyt, przyspiesza spalanie tłuszczu, poprawia nastrój, a także odmładza. Oczywiście wszystko zależy od jej koloru. Jaki kolor lubicie najbardziej? Papryka ma wiele odmian i te ostre i te słodkie oraz mnóstwo kolorów i kształtów. W zależności od upodobań kolorystycznych możecie sobie wybrać paprykę białą, żółtą, pomarańczową, czerwoną, brązową, zieloną czy nawet fioletową. Jak się odnaleźć w tej różnorodności i co wybrać, żeby skorzystać jak najlepiej ze zdrowotnych właściwości papryki. Na pewno warto wprowadzić ją do codziennej diety zarówno na surowo jaki w charakterze przyprawy. Na przykład papryka czerwona ma więcej witaminy C niż cytryna, zawiera przede wszystkim beta-karoten, Jest skarbnicą silnych przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Pół średniej świeżej papryki (10dag) dostarcza dzienną dawkę beta-karotenu, dwa strąki pokrywają dzienne zapotrzebowanie na witaminę E – pamiętajcie, że witamina E określana jest witaminą młodości, a więc papryka ma też właściwości odmładzające, a właściwie opóźnia procesy starzenia.

Żółta i pomarańczowa papryka dobrze działają na wzrok – wiedzieliście o tym? Obie zawierają luteina oraz beta-kryptoksantyna. Tak naprawdę surowa papryka składa się głównie z wody (około 92 proc.). Resztę stanowią węglowodany, niewielkie ilości białka (około 1 g/100 g) oraz tłuszczów (około 2,1 g/100 g). Zawiera też pewne ilości błonnika pokarmowego (2 g/100 g). Ale za to papryka dostarcza do organizmu szereg witamin i minerałów, z czego na uwagę zasługują spore ilości witaminy C, beta-karotenu, witaminy B1, B3, B6 i E, a także pewne ilości potasu, wapnia, żelaza, miedzi i kobaltu. No i wreszcie jest bogata w przeciwutleniacze, a to też poprawia kondycję naszego organizmu. A jeśli gdzieś zobaczycie paprykę fioletową, jedzcie bez zastanowienia to bogate źródło potasu i flawonów, które wpływają korzystnie na pracę serca oraz układu krwionośnego. No i na koniec: papryka jest doskonałym pomysłem na odchudzanie, jest warzywem niskokalorycznym. Jej kaloryczność uzależniona jest od odmiany – i tak, papryka słodka dostarcza20–35 kcal/100 g, przy czym papryka czerwona w 100 g zawiera około 31 kcal, papryka żółta około 26 kcal, a zielona jedynie około 20 kalorii. Papryka chili jest nieco bardziej kaloryczna i zawiera 35–56 kcal/100 g.

Dlaczego warto jeść paprykę?

Korzystając z naszej dietetycznej oferty i polegając na przygotowanych przez Fit Obiadek jadłospisach, nie musisz się martwić o swoją zdrową dietę, zadbamy o ciebie.