Zbilansowana dieta, czyli jaka?

Zbilansowana dieta, czyli jaka?

Czy istnieje jeden sposób na zbilansowaną - zrównoważoną dietę dla każdego? Żeby wybrać dla siebie odpowiedni sposób żywienia, musicie wziąć pod uwagę kilka czynników: stan zdrowia, aktywność fizyczną, wiek, masę i skład ciała – na tej podstawie możecie ustalić proporcje składników, których potrzebujecie. Pytanie: macie wystarczającą wiedzę, wystarczająco dużo czasu, zapału i wytrwałości, żeby robić to samodzielnie, nie przez tydzień czy miesiąc, ale stale i regularnie?

Wiecie przecież, że tylko tak macie szansę zmienić swoje nawyki żywieniowe, zgubić zbędne kilogramy i zadbać o zdrowie. Każdy chce jeść regularnie i zdrowo. Dzięki starannie dobranemu jadłospisowi, dostarczającemu organizmowi w odpowiednich ilościach wszystkich potrzebnych składników odżywczych, możemy zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu poważnych schorzeń – takich jak nadciśnienie, miażdżyca czy choroby serca – i poprawić nasz ogólny stan zdrowia. Pod podjęciem zrównoważonej diety należy jednak rozumieć raczej takie dobieranie posiłków i płynów, by dostarczyć organizmowi należytej porcji energii oraz wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Czego nie powinno zabraknąć w takiej zrównoważonej diecie? Złożonych węglowodanów, są głównym źródłem energii, codziennie należy dostarczać organizmowi porcji węglowodanów złożonych – zawartych w takich produktach jak warzywa, owoce czy produkty pełnoziarniste. Nie należy bać się tłuszczy - według Instytutu Żywności i Żywienia, zdrowa osoba potrzebuje około 62 – 75 gram tłuszczu dziennie. Oczywiście najlepiej żeby były to tłuszcze nisko przetworzone i pochodzenia roślinnego. Niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu są też białka. To jeden z najważniejszych budulców tkanek (zwłaszcza mięśniowych) i narządów, wpływają też na układ odpornościowy. No i wreszcie składniki mineralne – tych najlepiej dostarczać sobie z jedzeniem, a jeśli zachodzi taka potrzeba można sięgnąć po suplementację. Zawsze, ale to zawsze pamiętajcie też o tym, żeby się odpowiednio nawadniać.